"Člověk nemůže dělat co chce, ale všechny možnosti jsou otevřené" J.CAGE

7 zdravých potravin, které často nejíme

15. května 2008 v 18:08 | Saera |  Chutně a zdravě

1.AVOKÁDO

Důležitými látkami v tomto ovoci jsou karoteny a vitamin E, silné antioxidanty, které podporují regeneraci buněk, zbavují tělo toxinů a mají velmi kladný vliv na stav naší pleti a vlasů. Avokádo obsahuje také vitamin C a vitaminy skupiny B, zejména pyridoxin - B6 a thiamin - B1. Z minerálních látek v něm pak najdeme např. měď, důležitou pro krvetborbu, metabolismus cukrů a naše mentální zdraví a draslík, který pomáhá snižovat krevní tlak a udržuje naše srdce v kondici.

Často panuje mylná představa, že vysoký obsah tuků dělá z avokáda vysokokalorickou potravinu, přispívající k nadváze. Většina tuků v tomto ovoci je ale na bázi nenasycených mastných kyselin, které jsou tělem využívány k dalším důležitým procesům a syntézám, neukládají se tak, jako tuky nasycené. Při snaze zhubnout je chválihodné snížit příjem živočišných tuků, naše tělo však tuk potřebuje a právě nenasycené mastné kyseliny jsou velmi důležité.
Látky obsažené v avokádu také snižují hladinu inzulinu v krvi. Najdeme v něm mnoho monosacharidu manózy. Manóza je formou sacharidu, který je okamžitě využíván naším mozkem jako zdroj energie, přispívá tedy k našemu mentálnímu zdraví a psychické pohodě.
Ovoce, které chutná jako zelenina, a dřív se používalo jako afrodisiakum:-)
Jak ho jíst??
teda já si ho dávám, posolené a popepřené a vydlabuju:-) jinak, tete z té pecky vyrostlo male avokado, takze vyuzijete vsecko :-)


2.SLADKÉ BRAMBORY

Jak sladké je zjištění, že sladké brambory jsou zdravé! Nejen že jsou plné betakaroténů,vitaminů A a C, manganu, fluoru, hořčíku,draslíku a mědi, ale nedávno došlo i ke zjištění, že pomáhají vyrovnávat hladinu cukru v krvi a podporují správnou činnost inzulínu. Diabetici se proto nemusí obávat sladkých brambor a všichni vespol bychom je měli častěji zařadit do našich jídelníčků. Nezaslouží si, abychom je konzumovali jen jednou do roka a to ještě přeslazené nadbytečným cukrem a (světe, hroz se!) zavalené lavinou z marshmallows.

3.SOJOVÉ BOBY

Jsou živinově mimořádně hodnotné - obsah živin v sójových bobech je až 34 % bílkovin, což je 2x více než v mase, 18 % tuku je bohatým zdrojem energie a s ohledem na příznivé složení je považováno za mimořádně zdravotně prospěšné. Dále je přítomno asi 25 % cukrů, z nichž je škrobu a cukrů 20 % a asi 5 % vlákniny. Na rozdíl od masa neobsahuje hnilobné baktérie, putresciny, tyramin, xantin, cholesterol a další škodlivé látky. Sója poskytuje obživu asi 1 miliardě obyvatel a je vhodná pro mladé i staré, zdravé i nemocné, duševně i tělesně pracující. Výživná hodnota sóji je nejvyšší. 500 g sóji se rovná asi 2 kg masa, 5 I mléka nebo 28 slepičím vejcím.
Sója je nazývána rostlinným masem, rostlinou budoucnosti, zázračnou rostlinou. Obsahuje nejvíce bílkovin ze všech plodin, a to bílkovin plnohodnotných .
Sója a výživa podle krevních skupin
Sójové boby jsou pro krevní skupinu:
0.…….. neutrální
A…….. prospěšné (červená sója)
B…...…prospěšné (červená sója)
AB……neutrální až prospěšné

4.SUŠENÉ FÍKY

Fíky příznivě působí na pročištění krve, podporují trávení a mají antibakteriální účinky. Svým obsahem ovocného cukru (83 %) patří mezi ovoce s vyšší energetickou hodnotou (190 kJ/100 g). Ale vysoký podíl balastních látek, zejména pektinu, příznivě ovlivňuje činnost střev. Fíky také obsahují rostlinné steroly, které chrání před srdečním onemocněním a snižují množství cholesterolu v krvi hodně ovocného cukru.
Sušené fíky jsou bohatým zdrojem vápníku. Tento minerál je velmi důležitý pro pevnost kostí. Obsahují ještě více vlákniny než meruňky, najdeme v nich ale i tuk. Fíky zlepšují trávení, mají mírně projímavé a močopudné účinky, pomáhají při kašli a nachlazení.
* vitaminy A a B
* vápník, draslík, hořčík, fosfor a železo

5.ČOČKA

Dodává tělu potřebné množství bílkovin, minerálních látek a stopových prvků. Je vhodná pro vegetariány, diabetiky, jako podpora při hubnutí i prevence proti rakovině.Čočka obsahuje mnoho bílkovin a sacharidů, má vysoký obsah vitamínů skupiny B, fosforu, hořčíku, vápníku, železa, draslíku a selenu. Obsahuje také vitamín A, H, kyselinu pantotenovou, enzymy, organické kyseliny a lecitin.Čočka odvádí vodu z těla a díky vysokému obsahu bílkovin a sacharidů dokáže bez velkého množství kalorií dobře zasytit. Je proto také výborným dietním jídlem.

Čočka proti depresím

Čočka je díky vysokému obsahu vitamínů skupiny B, lecitinu, fosforu, hořčíku a vápníku výborným prostředkem proti depresím, stresům a psychickým poruchám.
Čočku jíme buď vařenou nebo syrovou.

6.KAPUSTA

Může se pochlubit vysokým obsahem vitamínu C, B, K, E, ale i minerálních látek jako je fosfor, železo, vápník nebo selen. Neměli by se jí vyhýbat lidé s ekzémem a kožními potížemi - právě těm totiž může kapusta pomoci. Hlávková kapusta dále tlumí pálení žáhy, snižuje hladinu cholesterolu, přispívá ke ZRDRAVÍ srdce, jater, střev i žaludku. Pomáhá při zácpě a snižuje riziko rakoviny tlustého střeva.
Kapustu zpočátku vždy vaříme v nezakrytém hrnci, aby se vypařily čpavé látky. Z kapusty můžete uvařit polévku, přílohu k bramborám nebo rýži, lze ji také zapékat, smažit, přidávat do čínských pokrmů nebo ze syrové kapusty připravit salát. Ty, kteří kapustu zrovna nemusí, možná přesvědčí chuť zapékané růžičkové kapusty se sýrem a smetanovou omáčkou.

7.JEČMEN

Ječné zrna jsou především zdrojem sacharidů (75 - 85 %) a bílkovin (11 - 13 %), v menší míře pak tuků (cca 2 - 3 %) a dalších látek. Důležitý je i obsah vitaminů (zejména skupiny B a E, kyselina pantotenová, listová, biotin) a minerálních látek, z nichž převažují fosfor s draslíkem, ale jsou zastoupeny i sodík, vápník, hořčík, mangan, železo, měď, zinek, síra, jod, chrom, selen a nikl. Díky vysokému obsahu vitamínu B5 chrání před záněty kůže a zabraňuje šedivění vlasů.
Ječmen dodává sílu, energii a odolnost. Velmi snižuje výskyt srdečních onemocnění. Pravidelná konzumace ječmene (nikoliv však prostřednictvím piva) snižuje koncentraci celkového cholesterolu v krvi, je výborným prostředkem proti zácpě, ječná semena obsahují látky s protirakovinným působením a kladně působí u vředové žaludeční choroby.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 fatty fatty | Web | 16. května 2008 v 12:34 | Reagovat

fíky nemusim,kapusta je dobrá,a sojovém boby jsem ještě nezkusila...

2 jana jana | 12. června 2010 v 15:24 | Reagovat

syrová čočka? :-o

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama